"Wij zijn het visitekaartje van ZorgSpectrum"
Al bijna 20 jaar werk ik bij ZorgSpectrum en ik ga nog lang niet weg. Ik heb in verschillende functies gewerkt maar bij Klantadvies kan ik nog zo veel leren. Werken bij ZorgSpectrum geeft veel mogelijkheden. Ik ben begonnen als Verzorgende IG en na een paar jaar ben ik bij ZorgSpectrum de opleiding tot Verpleegkundige gaan doen. Heerlijk vond ik dat, als verpleegkundige met coördinerende taken kon ik zo veel voor onze bewoners betekenen.
Het werk als klantadviseur Werken als klantadviseur is een droom die uitkomt. Ik werk nu 1,5 jaar in deze functie en heb zo veel ontdekt en geleerd. Voorheen dacht ik ‘er staan mensen op de wachtlijst en die ga ik voorzien van een woonplek’. Maar alles blijkt veel complexer. Ik heb veel geleerd over wet- en regelgeving, over verzekeringen en op het gebied van communicatie. Ik werk samen met de locaties, verpleegkundigen, teams, artsen, andere zorgorganisaties en mijn collega-klantadviseurs. De afgelopen jaren heb ik geleerd hoe belangrijk het is om iedereen een terugkoppeling te geven van de stand van zaken. Dat voorkomt veel ruis en onduidelijkheid. Als ik ergens tegen aanloop pak ik nu direct de telefoon om dingen te bespreken, vroeger wachtte ik nog weleens met bellen en ging ik het eerst zelf proberen uit te zoeken. Ik kan nu snel en laagdrempelig contact leggen met anderen.
Zoeken naar de juiste plek Door het werken als Klantadviseur ben ik anders naar dingen gaan kijken. Ik ben alles veel breder gaan zien. Mensen op de wachtlijst hebben vaak een complexe situatie, een boze mantelzorger is vaak enorm overbelast. Om situaties goed in te schatten ga ik ook op huisbezoek, dat is vaak heel verhelderend. De uitdaging in deze baan is om zo veel mogelijk te voldoen aan de wens van de klant. Niemand heeft als droom om naar een verpleeghuis te verhuizen. Het is noodzakelijk en we proberen zo scherp mogelijk te krijgen wat belangrijk is voor een klant zodat we de juiste woonplek kunnen vinden.